Er kendte rappere skyld i cannabis lovliggørelse?

Reading time: 7 minutes
Bob Marley var med til at bringe positiv international opmærksomhed til cannabis i løbet af hans korte, men mindeværdige karriere.

Er rappere med høj profil ansvarlig for legalisering af marihuana? Killer Mike synes at tro det. Rapperen, rigtigt navn Michael Santiago Render, er også klassificeret som en talsmand for social retfærdighed. Ifølge Mike er det vigtigt for amerikanere at forstå og anerkende, at rappere har været med til at bane vejen for ukrudtsreform. Spørgsmålet er: Har han et punkt?

Det var under et Washington Post-segment kaldet ‘Free to State’, som Mike skitserede sin tro på, at rappere skulle få et niveau af kredit for at hjælpe med legaliseringsårsagen, som er uforholdsmæssig til den, der blev modtaget af politikere og andre aktivister.

En lige linje

Det drejede emne var Freedom of Speech, og Mike talte om dobbeltstandarderne i samfundet når det kommer til musikalske genrer som country og rap. Selvom det altid er farligt at antage antagelser eller stereotypi, accepteres det, at countrymusikfans overvejende er hvide, mens afroamerikanere har en tendens til at være mere tiltrukket af rapmusik end land.

Ifølge Mike er det bydende nødvendigt, at kunstnere, der producerer ‘kontroversiel’ musik, har deres ytringsfrihed beskyttet; især da mange af disse kunstnere skaber musik med potentielt store politiske konsekvenser. Der er ingen tvivl om, at cannabis er en hæftemaskine med rapmusik, men alligevel ser denne indflydelse ud til at blive overset, når vi diskuterer, hvordan ukrudtsreform ramte mainstream.

En hurtig Google-søgning på ‘rappere og cannabis’ afslører en litany af resultater; lige fra ‘rappere, der er upapologetiske cannabiskendere’ til ‘rappere, der har forvandlet deres kærlighed til ukrudt til en forretning.’ Dusinvis af rapartister har inkluderet odes til ukrudt i sangtekster, og lignende af Snoop Dogg er blevet det acceptabelt og cool ansigt med cannabisbrug.

Mike fortsatte med at sige, at masser af aktivister har modtaget kredit for den nationale dekriminalisering af cannabis. Han sagde imidlertid, at det var muligt at vise en lige linje, der førte tilbage til kunstnere som Cypress Hill, Snoop og Rick James. Men hvis denne indflydelse ikke anerkendes offentligt, hvis medierne fortsat behandler rap-artister anderledes end deres countrymusik-kolleger, vil du se en “galvanisering af de fordomme, som vi allerede ser.”

Denne diskussion var langt fra den første gang, at Killer Mike talte om den dårlige behandling af rappere. I marts 2019 forelagde Mike og kollegerne rappere Meek Hill og Chance the Rapper en kort fortegnelse til De Forenede Staters højesteret. I det forsvarede de en anden kunstner, der blev dømt for tilsyneladende truet Pittsburgh-politifolk i en sang.

I 2012 blev Mayhem Mal, rigtigt navn Jamal Knox, arresteret af Pittsburgh-politiet på grund af anklager om narkotika og pistol sammen med kollega-rapperen, Rashee Beasley. Senere skrev duoen en sang om deres oplevelse, der indeholdt tekster som ”Lad os dræbe disse politimænd, fordi de ikke gør os noget godt.”

I sidste ende blev begge mænd tiltalt for en række forskellige forbrydelser, herunder terrortrusler. Knox argumenterede uden held for, at sangen var beskyttet af den første ændringsret til ytringsfrihed. I øvrigt blev sangen faktisk sendt på Facebook af nogen anden, så hverken Knox eller Beasley havde til hensigt at politiet skulle se den.

Interessant nok, mens morderen Mike nævnte Cypress Hill i diskussionen, kampagne et medlem af gruppen, B-Real, mod fuld legalisering i Californien i 2016. B-Real var bekymret for, hvordan lovforslaget blev udarbejdet. Når lovforslaget blev vedtaget i loven, ændrede han melodien og åbnede en dispensary i 2018!

Har Killer Mike ret?

Det er vigtigt at se på beviserne, før man konkluderer. Der er ingen tvivl om, at urten er tæt knyttet til hiphop-kulturen. I slutningen af ​​1980’erne var hiphop-revolutionen godt i gang og havde produceret banebrydende albums som It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back af Public Enemy, Straight Outta Compton af NWA og Tougher Than Leather af Run DMC

Det, der er underligt ved denne æra, var, at hip-hop-kunstnere ikke erklærede deres kærlighed til urten. Det var faktisk det modsatte, faktisk. I ‘Express Yourself’ af NWA drøftede gruppen behovet for afholdenhed fra stoffer. Flere hip-hop-kunstnere frigav musik med anti-drug-tekster. Mange af disse musikere ændrede deres holdning i de følgende år.

Det er vigtigt at huske, at Amerika var i grebet af Reagan-administrationens ‘krig mod narkotika’ på dette tidspunkt. Måske var nationen udmattet og frustreret af de puritanske ramblinger af B-Movie skuespilleren og hans First Lady; fordi 1990’erne følte sig “friere.” Det var en tid, hvor MTV kom i forgrunden, og det begyndte at afsætte lufttid til hiphopmusik.

Man kunne hævde, at Cypress Hill ændrede forløbet af hiphop-historien med sit selvtitulerede debutalbum fra 1991. Bandets debut LP indeholdt en kranium, pyntet med et cannabis-blad. Forbindelsen mellem hip-hop og ukrudt voksede derfra. Da Dr. Dre frigav The Chronic i 1992, som indeholdt pro-ukrudtstekster, var døen blevet kastet.

Lollapalooza-festivalen i 1992 var en betydelig begivenhed. Den indeholdt adskillige hip-hop handlinger, inklusive Ice Cube og Cypress Hill. Selv på dette tidlige tidspunkt var cannabis-brug i genren nu ikke kun acceptabelt, men fejret. I de tidlige 1980’ere indeholdt kun fire rapsange narkotikareferencer. I midten af ​​1990’erne havde utrolige 45% af alle hiphop-numre henvisninger til medicin!

Store kunstnere som Jay-Z, Snoop Dogg og Notorious B.I.G indrømmede åbent, at de solgte narkotika, før de ramte big time. Afromans mindeværdige sang ‘Fordi jeg fik høj’ fejrede både ukrudt og gav et klart eksempel på, hvad der sker, når det går galt. Banen blev nomineret til Bedste Single ved Grammy Awards 2000.

I 2007 blev der frigivet ‘Sour Diesel’, et samarbejde mellem Styles P og N.O.R.E, der roste cannabis-stammen med samme navn. Lil Wayne udgav et nummer kaldet ‘Kush’ året efter og hyldede, hvad der var hans yndlingsstamme på det tidspunkt. I de sidste 10-15 år har næsten hvert vigtigt og populært hiphop-album indeholdt referencer til Mary Jane i mindst et spor.

Vaping-væksten har også vist sig i talrige hip-hop-sange. Lil Pump er ofte krediteret for at spille en stor rolle i fremgangen af ​​produktplacering elektroniske cigaretter. I disse dage har fremtrædende rappere som Snoop, Wiz Khalifa og Waka deres egne mærker. Dusinvis af hip-hop-artister har investeret deres indtjening i cannabis-virksomheder og fortsætter med at hylde urten i deres musik.

Det går laaaangt tilbage

Det burde være klart nu, at Killer Mike har lavet et fremragende punkt. Hip-hop har spillet en stor rolle i ‘normaliseringen’ af urten, og genren skal få mere æren. Mike nævnte en lige linje, der gik tilbage til Rick James, men i sandhed går den endnu længere tilbage. Race og ukrudt er uløseligt forbundet.

Det menes nu, at fordommer mod mexicanske immigranter til De Forenede Stater i kølvandet på den mexicanske revolution førte til forbuddet mod urten. Før mexicanernes ankomst blev ukrudt ofte ordineret som medicin. De nyankomne brugte imidlertid cannabis rekreativt.

Den gang den anti-mexicanske følelse betød, at alt, hvad indvandrerne gjorde, blev betragtet med mistanke. Når urten var knyttet til den ‘udenlandske trussel’, var den dømt. Inden for en generation var cannabis føderalt ulovligt i USA.

Denne situation forhindrede ikke visse kunstnere i at bruge Mary Jane. Nogle historikere mener faktisk, at jazz blev opfundet af musikere fra New Orleans ved hjælp af ukrudt. Louis Armstrong er en af ​​tidenes største jazzmusikere og var en livslang fortaler for potten.

Harry Anslinger kørte forbuddet mod ukrudt og var en kendt racist. Han bandt urten til jazzmusik, som han afsky på grund af udbredelsen af ​​sorte musikere. Efter at Nixon erklærede sin mislykkede krig mod narkotika i 1971 steg cannabisrelaterede arrestationer fire gange på et år; med et uforholdsmæssigt stort antal sorte mennesker i den forkerte ende. Selv i dag arresteres afroamerikanere næsten fire gange oftere for ukrudtsbesiddelse end hvide, på trods af at de bruger urten i omtrent samme hastighed.

Hvis du ikke tror, ​​at krigen mod narkotika var racistisk, har du ikke været opmærksom. John Ehrlichman, der tjente som Nixons chef indenrigsrådgiver, indrømmede åbent, at narkotikakrigen var skadet fra starten. I 1994 fortalte han Harpers, at Nixon-administrationen så afroamerikanere og anti-krigsaktivister som deres to største fjender.

Da det ikke var god politik at være åbent racistisk eller fordomme mod antikrigsindivider, sammenlagde de en diabolisk plan. Målet var at få offentligheden til at forbinde sorte mennesker med heroin og antikrigsaktivister med cannabis. Derefter ville regeringen kriminalisere begge stoffer kraftigt og forstyrre begge samfund.

Det næste skridt var at arrestere lederne af lokalsamfundene, angribe deres hjem og ødelægge dem hver nat på nyhederne. Ehrlichman indrømmede endda, at regeringen var klar over, at den lyver om narkotika. Desværre ændrede næsten et halvt århundrede senere ikke så meget.

Man kunne også hævde, at Bob Marley var med til at bringe positiv international opmærksomhed til cannabis i løbet af hans korte, men mindeværdige karriere.

Hip-Hop, Rap & Cannabis Lovliggørelse

Det skulle være klart nu, at Killer Mike uden tvivl ikke er gået langt nok. Hiphops rolle i revolutionen af ​​offentlighedens syn på cannabis er bestemt større end nogen anden genre. Derfor har Mike ret i det, han sagde. De fleste mennesker er opmærksomme på den indflydelse, hip-hop har haft på cannabisindustrien, men det ser ud som om vi er for bange for at give rapperne æren for noget.

Dette punkt bringer os pænt tilbage til dagene før legalisering. Sandheden er, at afroamerikanere har været uforholdsmæssigt målrettet mod cannabis ‘forbrydelser’ i generationer. Krigen mod narkotika var en bevidst racistisk kampagne, og dens forfærdelige virkninger forbliver i dag. Sorte mennesker bliver fortsat arresteret i stort antal.

Nu hvor der er flere rekreative programmer på plads og legaliseringskampagnen har en potentielt ustoppelig momentum, er det på tide at henlede opmærksomheden på de uligheder, som sorte samfund har lidt i USA. Legalisering vil reducere antallet af arrestationer, men der skal gøres noget for at hjælpe med at fjerne de urimelige kriminelle poster, der er opnået for ‘forbrydelsen’ ved at besidde en lille mængde cannabis.

Byer som Oakland, San Francisco, Sacramento og Los Angeles går foran med kapitalprogrammer. Disse programmer udvider gebyrer i forbindelse med cannabis og inkluderer også forretningsinkubation, teknisk assistance og lån uden renter. Selvom sådanne programmer ikke kan kompensere for den skammelige Drug War-politik, der ødelagte samfund, er de et skridt i den rigtige retning.

I mellemtiden har rapperne i det mindste fået mest ud af deres forbindelse med cannabis ved at investere i virksomheder. Det er den mindste genren fortjener for at hjælpe med legalisering; det er ikke som om det får kredit.

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

On Key

Related articles